Micro-influencers är ”vanligt folk” som ofta aspirerar att bli stora influencers. De arbetar mycket med sina sociala medier och har oftast under 10 000 följare. Macro-influencers är kända av många, och betraktas som kändisar av den stora massan. De har många tusen eller till och med upp till flera miljoner följare. Det finns både för- och nackdelar med dessa.

Så vilken är bäst att samarbeta med, micro eller macro? Många menar att det är mer lönsamt att samarbeta med flera micro-influencers, istället för en dyr macro-influencer. Det är förstås olika från fall till fall, men det finns här en poäng. Framförallt ska man inte underskatta micro-influencers förmåga att påverka och nå ut på ett mer autentiskt vis. Idag är vi alla medvetna om influencers och reklam i sociala medier, vilket också gör oss mer kritiska till de budskap och samarbeten som dyker upp. Avgör själva vilken sorts influencer som har flest fördelar för ert företag. Och håll koll – det kommer snackas mer om micro och macro framöver.