Elon Musk, grundare av både
SpaceX och Tesla, sa nyligen farväl till sin röda sportbil när den kapslades in i raketen Falcon Heavy inför resan mot Mars och evigheten. Bilen hade han mest använt för att köra till och från jobbet.

Bakom ratten på sportbilen satt nu skyltdockan Starman iklädd SpaceX rymddräkt. Givetvis hade Starman en handduk med sig på resan (och ett ex av Liftarens guide till galaxen i handskfacket). På bilstereon spelades David Bowie-plattan Space Oddity på repeat.

Den 6 februari 2018 genomfördes den lyckade uppskjutningen och Teslan lämnade planeten.

Varför gör man då på detta viset? Det finns flera anledningar. Till exempel för att demonstrera att raketen ifråga har en lyftkapacitet som inte synts till sedan 1960-talets rymdrace; här tar man med sig en bil upp i rymden för skojs skull. Dom kärleksfulla blinkningarna till David Bowie och Douglas Adams är små yttringar av Musks personlighet och humor (2010 skickade Musk upp en ost i rymden).

Men inte minst är det ett stycke historisk reklam för Tesla. Elbilsmärket som i skrivande stund aldrig lagt en enda krona på marknadsföring.