Nu tror du kanske att jag ska klaga på hur kunder tänker inifrån och ut istället för utifrån in. Att man tänker utifrån sitt eget perspektiv istället för kundens. Jodå, det händer fortfarande att företag älskar sina produkter och tjänster så mycket att de hellre beskriver dem, än vilka behov de faktiskt tillgodoser för kunden. Det är ju inte borrmaskinen man ska sälja utan möjligheten att göra hål.
Nej, det är en betydligt viktigare och mer känslig fråga jag som byråägare och ledare helt nyligen ställts inför: Hur modig vågar man vara, och hur mycket ska man våga kräva av sin kund? På baksidan av detta nummer ser ni annonsen med landslagsspelaren Jimmy Durmaz, vi gjort på uppdrag av Boråsföretaget Nõberu för organisationen Locker Room Talk. Rubriken lyder: “Jag knullar inte din mamma”.
I samma sekund Beyonds arbetsgrupp presenterade idén, framtagen för att skapa uppmärksamhet kring det kvinnoförnedrande snacket i grabbarnas och männens omklädningsrum, fick jag två motstridiga känslor: Vilken fantastisk idé! Den vågar vi aldrig presentera för kund.
Kvällen och natten efter arbetsgruppens presentation var fylld av våndor, funderingar och diskussioner med kloka män och kvinnor (tack Jennie för att du orkar med mina frågor och alltid svarar lika smart). Hur skulle vi göra?
Även om kunden övertygades om att idén var bra, skulle tidningar, tunnelbana, TV och Facebook våga publicera? Fanns det risk för böter eller andra åtgärder mot kund eller oss? Tänk om vi skulle smutsa ner våra kunders varumärken? Till sist fick Beyonds kärnvärden och vision avgöra saken. Med kärnvärdena mod, omsorg och engagemang samt visionen “One Step Beyond”, kunde jag inte gärna fega ur.
Läs om hur det gick här. Men så mycket kan jag säga som att lättnaden när både Nõberu och Locker Room Talk verkligen tyckte om idén, var mycket stor.
Sedan har jag lärt mig tre saker: Ge inte upp förrän du hittat kommunikation som berör och betyder något, ha tur med tajmningen – vi presenterade idén strax innan #metoo och lanserade den efter första vågen – och till sist, se till att ha modiga kunder. Hatten av för Nõberu och Locker Room Talk. Ni är modigast.