Länge trodde vi att det var deras bild av en social strategi då de pratade om den på sociala media – men inte. Nu kommer genidraget. Personligt, rakt och väldigt socialt så ställer en person frågan ”vill du veta tre saker som inspirerat mig veckan, ge mig din mailadress”. Helt omöjligt att låta bli såklart. Och när frågan kommer tillbaka – vad har inspirerat dig själv i veckan. Ja, då är man fast. Hatten av Stendahls.
Bra tänkt Stendahls
Skillnaden mellan en digital och en social strategi hörs ju på namnet. Men många är de som blandar ihop begreppen. Reklambyrån Stendahls är dock inte en av dem. De har en digital strategi i form av att varje vecka skicka ett brev ”Veckans Digitala”, ett helt osocialt brev – icke desto mindre intressant.
Fler artiklar:
Why: PR
Hur mäter vi PR?
Din lyckade pressrelease har precis publicerats i DN och nu behöver du redovisa värdet av din PR-insats. Annonsvärde har länge varit ett universellt mått för att mäta ROI på PR och är en uppskattad siffra på vad en betald annons i samma storlek som artikeln skulle ha kostat. Men ett uppskattat annonsvärde är inte alls likvärdigt med kommunikationens värde när det handlar om förtjänad media. Hur mäter vi då effekten av PR om inte genom annonsvärdet?
why: sociala kommuner
Framgång för kommuner i sociala medier
En ny studie visar att kommuner som är framgångsrika i sociala kanaler har nöjdare medborgare när det gäller kommunens service och tjänster. Men sociala medier är också en stor utmaning.
Why: gillette
Is this the best a Gillette ad can get?
De flesta känner till varumärket Gillette och deras kända slogan. I sin senaste kampanj vänder Gillette på sin klassiska ”The best a man can get” och ställer sig istället frågan ”Is this the best a man can get?”.
Why: video
Video content enligt marknadsförarna
Det kommer väl inte direkt som en nyhet att rörligt är framgångsrikt. Kanske framförallt på sociala medier, men även marknadsföring överlag. Ämnet har varit på tapeten så länge att ”rörligt” nästan känns som ett utslitet inneord. Men många marknadsförare uppger fortfarande att video är utmärkt för att bygga medvetenhet, intresse och engagemang.