Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Nu går vi från metoo till metod. Byråkoden är uppbyggd av nio punkter; mål och åtaganden som tillsammans blir handlingsplanen för en jämställd och rättvis bransch.
Tack vare vårt lilla kontor på Drottninggatan i Göteborg kunde vi bli en del av Byråsamarbetet som driver detta. Men geografi ska inte begränsa positiv utveckling och Byråsamarbetet har redan fått förfrågan från andra städer. På vårt huvudkontor i Borås har vi valt ut vilka punkter vi ska börja arbeta med och tagit dom första stegen framåt.
Läs om Byråsamarbetet och lanseringen i Resumé
Läs Byråkoden i sin helhet här
Samarbete för en mer jämställd bransch
Den 28 november 2018, samlades över 70 byråer, organisationer och skolor för att signera Byråkoden, den gemensamma uppförandekoden för kommunikationsbranschen i Göteborg. Beyond var en av byråerna som skrev under och vi är väldigt stolta över att vara en del av det här initiativet.
Fler artiklar:
Why: PR
Hur mäter vi PR?
Din lyckade pressrelease har precis publicerats i DN och nu behöver du redovisa värdet av din PR-insats. Annonsvärde har länge varit ett universellt mått för att mäta ROI på PR och är en uppskattad siffra på vad en betald annons i samma storlek som artikeln skulle ha kostat. Men ett uppskattat annonsvärde är inte alls likvärdigt med kommunikationens värde när det handlar om förtjänad media. Hur mäter vi då effekten av PR om inte genom annonsvärdet?
why: sociala kommuner
Framgång för kommuner i sociala medier
En ny studie visar att kommuner som är framgångsrika i sociala kanaler har nöjdare medborgare när det gäller kommunens service och tjänster. Men sociala medier är också en stor utmaning.
Why: gillette
Is this the best a Gillette ad can get?
De flesta känner till varumärket Gillette och deras kända slogan. I sin senaste kampanj vänder Gillette på sin klassiska ”The best a man can get” och ställer sig istället frågan ”Is this the best a man can get?”.
Why: video
Video content enligt marknadsförarna
Det kommer väl inte direkt som en nyhet att rörligt är framgångsrikt. Kanske framförallt på sociala medier, men även marknadsföring överlag. Ämnet har varit på tapeten så länge att ”rörligt” nästan känns som ett utslitet inneord. Men många marknadsförare uppger fortfarande att video är utmärkt för att bygga medvetenhet, intresse och engagemang.