Hur många visste om att det var Världsdyslexidagen den 4 oktober? Vår gissning är att det var betydligt fler som firade dagen med att käka kanelbulle istället. Inget fel med det – klart att kanelbullen ska ha en egen dag. Men McDonald’s i Sverige tyckte även det var dags att synliggöra den osynliga diagnosen genom att kasta om bokstäverna i menyerna på alla restauranger och utomhustavlor runt om i landet.
Dyslexi är en av våra vanligaste inlärningssvårigheter som påverkar över 20 % av världens befolkning. Trots det är det väldigt sällan det uppmärksammas. Och framförallt är det svårt för resterande 80 % att förstå den frustration som många får stå ut med dagligen. McDonald’s i Sverige har tusentals besökare varje dag och tog tillfälle i akt att försöka förmedla hur det är att leva med dyslexi. På digitala stortavlor och menyer bytte både bokstäver och siffror plats med varandra i ett snabbt tempo.
Det hela avslutades med att snabbmatsjätten välkomnade alla till Sveriges största läsfrämjare och att de från och med årskiftet kommer att dela ut böcker i deras Happy Meal året om istället för vid utvalda kampanjer. Bråkiga Bokstäver, en specialskriven bok om dyslexi, är en av åtta titlar.
Kampanjen har redan hyllats världen över och utnämnts till ”ad of the day” på flera stora plattformar.