Inte helt oväntat ökar användandet av internet och 98 % säger nu att de har tillgång till internet hemma i jämförelse med förra årets 95 %. I takt med att det har ökat så ökar även användandet av betaltjänster på nätet och användare på sociala medier vilket också var rätt väntat. Det som däremot får oss att höja lite extra på ögonbrynen är bland annat att YouTube för första gången har tappat användare bland den yngre målgruppen.
Netflix fortsätter ha en stark plats bland svenskarna. Tillväxten av tjänsten ökar, men det dagliga användandet är fortsatt på en stabil och jämn nivå om 19 %. Intressant är att fler kollar på Netflix dagligen än på alla Playtjänster tillsammans.
Slutligen har de för första gången inkluderat statistik om spädbarn och det visar sig att var fjärde bebis, 0-12 månader, surfar på nätet. Utav dem uppgav åtta procent av föräldrarna att deras spädbarn använder nätet dagligen. Intressant eller skrämmande? Klart är i alla fall att den här rapporter bjuder på mycket insikt i hur vi svenskar beter oss på internet, något som är viktigt att ha koll på när man arbetar med marknadsföring.