Men trots att sociala medier är ett enkelt verktyg är sällan rekryteringen det. Alla företag slåss om samma yta, och framförallt mot algoritmen som styr vilka som kommer nås av budskapet. Även med hjälp av annonsering i sociala medier så kan det vara svårt att få rekryteringen att gå hela vägen till att rätt person anställs. I nuläget är det ofta många steg att ta sig igenom, från inlägget på Facebook till hemsidan för att läsa mer och ofta till mejlen för att skicka ansökan.

Med Facebooks nya jobbfunktion förenklas processen för både företag och kandidater. Nu kan man publicera ett jobbinlägg på sin företagssida, enkelt och gratis. Sedan kan man dela inlägget och marknadsföra det. Ansökan sker direkt på Facebook vilket förhoppningsvis ökar ansökningsgraden.

I stort sett varje vecka hjälper vi på Beyond Communication någon av våra kunder att rekrytera i sociala medier. Men det är en plats där allt ska gå fort och tyvärr så ser vi i statistiken att många ser inläggen, men få klickar sig vidare för att läsa mer och ännu färre ansöker. Självklart handlar det om kvalitet och inte kvantitet vid rekrytering, men att förenkla processen känns smart. Med Facebooks nya verktyg blir det enklare för företag att själv lägga ut lediga tjänster och skylta med dessa på sin Facebooksida.

Med detta så utmanar också Facebook LinkedIn på allvar, eftersom man kan gå in och söka bland lediga jobb på Facebook i närheten av sin ort eller efter bransch. Redan i slutet av 2016 började Facebook testa funktionen men det är först nu som den verkar lanseras stort över hela världen.

Med sina 2 miljarder användare så finns alla möjligheter att bli en framgångsrik jobbportal med lyckad rekrytering, men troligtvis behåller LinkedIn sin starka position som yrkesnätverk.