Skolstart med allt vad det innebär ligger framför oss. Och helt plötsligt har förnuftet, som vanligtvis existerar hos oss alla, ersatts av spenderarbyxor, storlek large. Bara i USA förväntas försäljningen inför skolstart överstiga 80 miljarder dollar. Trots det går Ikea ifrån den traditionella kampanjen som vanligtvis riktar sig till föräldrar med yngre skolbarn. Målgruppen för ”Hello to new beginnings” är istället unga vuxna som flyttar hemifrån för första gången för att studera.

Snyggt och smart som alltid. Här är anledningarna.

De bryter inte bara igenom sorlet av kampanjer för skolstart genom byte av målgrupp. De ändrar även på hela känslan kring kampanjen med val av ord. ”Back-to-school” betyder ju att man går tillbaka till något. Det förmedlar automatiskt en känsla av tråkigt och ordinärt (vilket många verkar tro att de istället kan väga upp med X antal utropstecken och glada färger). ”Hello to new beginnings” utlovar exakta motsatsen. Här pratar vi istället om något nytt och spännande. Nya möjligheter. Äventyr och framtidsdrömmar. Guld och gröna skogar.

Snyggt och smart som sagt. Utropstecken.

Den globala kampanjen är skapad av Garbergs Malmö.

Kampanjefilmerna med diverse life hacks kan du se här