Kreditkortsjätten har anlitat Pentagram –en av världens mest respekterade designbyråer – för att byta ut sin blå bakgrund med toning mot en blå bakgrund utan toning. Det är i alla fall vad gemene man skulle säga. Om ens det. Ett tränat öga kan såklart även se en något justerad typografi och ett utvecklat ikonspråk.

Vad är då anledningen till att betala X antal dollar för minimala justeringar som knappt märks? Enligt Abbot Miller på Pentagram är det exakt det som är poängen. I samband med en global relansering av varumärket ville de visa upp en något renare och tydligare – inte en ny – logotyp. Den uppdaterade designen är även optimerad för att fungera för en rad olika plattformar och storlekar – från små appar i den digitala världen till meterstora reklaminstallationer.

Den senaste uppdateringen skedde 1975 vilket ändå är rätt bra hållbarhet. Det ska bli intressant att se om den här har ett lika långt, eller kanske till och med längre, bäst före-datum.

Läs mer