Distributionen sker helt på Skam Austins egen Facebooksida via Facebook Watch. Det är att vässa konceptet ytterligare, eftersom norska Skam blev känt mycket på grund av sitt banbrytande sätt att göra TV på. Små klipp släpptes sporadiskt ut i sociala medier, karaktärerna i serien hade riktiga konton på Instagram och varje vecka samlades allt ihop i ett avsnitt på TV-kanalen NRK. Det öppnade upp för ett deltagande på flera plattformar samtidigt, vilket gav stor effekt bland unga världen över.

Intressant med Facebook som plattform är också att tittarsiffrorna blir synliga för alla, och dialogen sker i kommentarsfältet direkt under klippen. Klippet med störst spridning är uppe i 740 tusen visningar på 14 timmar.

För att öka tittarnas engagemang så har det skapats en officiell grupp på Facebook där man kan diskutera och dela med sig av sina tankar. Precis som hundratals grupper och projekt skapades kring den norska serien. Smart.

Om den amerikanska serien blir en lika stor succé som den norska återstår att se. Framgångsrika Julie Andem som skapat norska Skam är med och arbetar även med Skam Austin, vilket kan ha en positiv inverkan på befintliga Skam-fans.