Det var en gång ett företag som hette Snapchat, (numera Snap Inc.) vars framgångskoncept var att skicka bilder och filmer som försvann efter att mottagaren öppnat dem. Men så en dag hände något somkom att förändra sociala medier-plattformarna – för alltid.

Den 3 oktober 2013 lanserades Snapchat Stories, som tillät användarna att publicera innehåll som kunde visas obegränsat med gånger under ett dygn. Efter 24 timmar försvann händelserna från den så kallade storyn. Storyn bildade en kedja av bilder och filmer som fylldes på allt eftersom. I kontrast till Instagrams alla filter och perfekta bilder, så blev detta väldigt populärt.

Detta var början på något helt nytt. Den snabba och oredigerade kommunikationen gav oss en riktigare bild av verkligheten och en känsla av att leva i nuet. Snapchat blev snabbt ett av de snabbast växande sociala medierna. Men som tidigare i historien när någon utmanat de mäktiga Facebook och Instagram, så försökte jättarna köpa upp den uppstickande konkurrenten.
Nobben fick de, men det var inget som hade stoppat dem förut. En ondskefull plan skred till verket (Tänk dig Mark Zuckerberg med ondskefullt skratt).

15 mars 2016 förändrades Instagram. Flödet gick från kronologisk till algoritmstyrd ordning, vilket mötte stor kritik. Än idag är det svårt för företag att nå ut på plattformen eftersom allting värderas efter Instagrams hemliga regelbok.

Nu var domedagen nära och  Snapchat vässade sina spjut och lanserade ytterligare funktioner som stärkte plattformen. Men ingenting skulle stoppa Instagram, som tog fram det tunga artilleriet i slaget om storyn.

2 augusti 2016 lanserades Instagram Stories. Det slog ner som en bomb i sociala medie-landskapet, och företaget gjorde inget hemlighetsmakeri kring att funktionen var en kopia av framgångsrika konkurrenten. Den så kallade Snapchatdödaren var född.

Ett år senare, den 1 november 2017 meddelade Zuckerberg att Instagram Stories nu nått 300 miljoner dagliga användare. Nästan det dubbla av Snapchat Stories 173 miljoner dagliga användare. Snapchats starka tillväxt minskade, men behöll fortfarande en god utveckling.

Det var inte bara på Instagram som storyn gjorde entré, utan även på Facebookägda WhatsApp, Messenger och slutligen Facebook. Av dessa satsningar är det bara WhatsApp som lyckats nå samma framgång som Instagram Stories, sett till antal dagliga användare.

Men nu till den stora frågan i den här berättelsen: Why Stories? Eftersom Stories är till för att i realtid dela med sig av sin vardag så finns det stora möjligheter att visa upp en mer mänsklig och personlig sida av företaget i sociala medier. Till skillnad från vanliga inlägg är möjligheten till redigering begränsad, vilket gör att dessa storys upplevs mer äkta och transparenta än vanliga inlägg. Med Stories kan man komma närmre sina följare genom att ge dem en inblick i företaget, och på så vis bygga varumärkeskännedom och starkare relationer. Och om man ska se till algoritmstyrda Instagram, så är det en stor fördel att vara aktiv på Instagram Stories – det ökar profilens synlighet och boostar inläggen i flödet.

Hur använder företag Stories? Väldigt få företag har vågat sig på Stories på Snapchat där allting en gång började. Dels av okunskap, men också på grund av den nischade målgruppen som till stor del är unga tjejer. Instagram är en större och bredare plattform sett till användarna. De företag som gett sig in på Snapchat och lyckats är välkända varumärken med stor närvaro i övriga sociala medier och varumärken som riktar sig till tjejer i åldern 12-25 år. Majoriteten av företagen har istället satsat på det mer etablerade Instagram Stories, som dessutom har enklare verktyg för att sätta färg, text och känsla på sina händelser.

Det finns många kreativa sätt att använda Instagram Stories, men det finns två spår som på ett övergripande sätt sammanfattar hur företag har valt att jobba.

Det första är det personliga, avskalade, Snapchat-inspirerade sättet. Här handlar det om att dokumentera vardagen i realtid, ofta med en anställd som avsändare bakom eller framför kameran.

Det andra sättet är det redigerade och designade, som många gånger upplevs redaktionellt, konstnärligt och välplanerat. Här har man en tydligare plan för innehållsstrukturen, där alla händelser bildar en kedja som hänger ihop utseendemässigt. Ibland är det en film speciellt redigerad för storyn, eller bilder där olika element byggs på i form av text, emojis och design.

Sedan finns det förstås de som lyckats sammanföra båda dessa delar till en personlig, välplanerad och designad story av händelser. Vilket spår som lämpar sig bäst beror förstås på vilket företag det är.

Alla gillar en bra story. Som med alla nya inslag i sociala medier är många kritiska och skeptiska till en början. Men nu ser vi att allt fler väljer att både producera och konsumera storyn framför vanliga inlägg. Det ska gå snabbt och enkelt att ta del av innehåll. Och de som inte finns på den övre raden syns inte. Eller om man ska vara dramatisk – försvinner långsamt ur Instagrams algoritmstyrda flöde. Slaget om storyn gick snabbt. Och inte så oväntat stod Instagram som segrare. Men frågan är om Snapchat kommer gå samma öde till mötes som de tidigare konkurrenterna, video-appen Vine och live-video-appen Periscope.

Snapchat är inte längre den raket som för ett år sedan, men mycket talar för att kampen inte är över.  Snapchat ligger fortfarande långt före Instagram med flera funktioner som ansiktsfilter, AR-effekter (augmented reality/förstärkt verklighet), sponsrade filter med företag och artister samt Snap Map, en karta där du ser dina kontakters plats. En sak är säker, fighten om de vassaste funktionerna fortsätter. Vem vet vilka planer som Snapchat smider för 2018. Och vem som till slut står som segrare, bland snaps, boomerangs och storys, det får framtiden utvisa.

Snipp snap slut, så var storyn slut.