Det handlade om falska nyheter, massiv datainhämtning och medvetna försök att få osäkra Clintonanhängare att avstå från att rösta. Aftonbladet har kartlagt Trumps ”Project Alamo” och hur de strategiskt köpte enorma mängder facebookannonser och falska konton. Och det funkar – ju fler som sprider nyheter desto mer sanning blir det. Källor blir källlor och så plötsligt är det som från början var påhitt en sanning i alla alla led. Hur länge man än gräver.
Trump vann valet med den mest effektiva, men kanske minst kända, digitala kampanjen i den politiska historien.
"Facebook och Twitter är anledningen till att vi vann det här." Det säger Brab Parscale, mannen bakom det gigantiska Project Alamo som betalades direkt ur Trumps valkampanjbudget.
Fler artiklar:
Why: PR
Hur mäter vi PR?
Din lyckade pressrelease har precis publicerats i DN och nu behöver du redovisa värdet av din PR-insats. Annonsvärde har länge varit ett universellt mått för att mäta ROI på PR och är en uppskattad siffra på vad en betald annons i samma storlek som artikeln skulle ha kostat. Men ett uppskattat annonsvärde är inte alls likvärdigt med kommunikationens värde när det handlar om förtjänad media. Hur mäter vi då effekten av PR om inte genom annonsvärdet?
why: sociala kommuner
Framgång för kommuner i sociala medier
En ny studie visar att kommuner som är framgångsrika i sociala kanaler har nöjdare medborgare när det gäller kommunens service och tjänster. Men sociala medier är också en stor utmaning.
Why: gillette
Is this the best a Gillette ad can get?
De flesta känner till varumärket Gillette och deras kända slogan. I sin senaste kampanj vänder Gillette på sin klassiska ”The best a man can get” och ställer sig istället frågan ”Is this the best a man can get?”.
Why: video
Video content enligt marknadsförarna
Det kommer väl inte direkt som en nyhet att rörligt är framgångsrikt. Kanske framförallt på sociala medier, men även marknadsföring överlag. Ämnet har varit på tapeten så länge att ”rörligt” nästan känns som ett utslitet inneord. Men många marknadsförare uppger fortfarande att video är utmärkt för att bygga medvetenhet, intresse och engagemang.